Vi kan bistå dere i krisesituasjoner, både med støtte til ledere og nødvendig hjelp til medarbeiderne.
En krise kan ramme hele eller deler av bedriften og medarbeiderne. Fordi mennesker takler kriser ulikt, vil noen ha behov for mer oppfølging enn andre. Vi kan hjelpe dere før, under og etter alle typer kriser, fra dødsfall, ran og vold til naturkatastrofer og terrorangrep.
Vær forberedt på kriser
For å kunne håndtere en krisesituasjon best mulig, er det viktig å være godt forberedt. Noen kriser kan dessuten forebygges. Vi tilbyr:
utarbeiding av kriseberedskapsplan
utarbeiding av krisehåndteringsrutiner
kriseberedskapsøvelse for å lære opp lederne i krisehåndtering
Akutt krisehåndtering – krisetelefon
Vi tilbyr tilgang til døgnbemannet krisetelefon. Via den kan både ledere og medarbeidere få akutt telefonisk støtte og rådgivning ved kriser, traumer, stress og sorg. Telefonen er bemannet av helsepersonell med spesialkompetanse på kriser, og kan bidra med:
råd og hjelp til leder i vanskelige situasjoner
hjelp til medarbeidere som har vært utsatt for en kritisk hendelse
psykologisk førstehjelp og rådgivning
råd og veiledning om akutte og konkrete tiltak
kartlegging av behovet for videre oppfølging
Når krisen er over
Etter en krise bør dere vurdere om virksomheten har gode nok beredskapsplaner og rutiner på plass. Vi tilbyr:
samtaler med ledere, grupper eller enkeltpersoner
gjennomgang av virksomhetens kriseberedskapsrutiner og beredskapsplaner
utarbeiding av nye av kriseberedskapsrutiner og beredskapsplaner
planlegging av kriseberedskapsøvelser
Ring vår krisetelefon
Krisetelefonen har åpent døgnet rundt hele året og treffes på telefon 81 00 24 00.
Samtaler kan gjennomføres enten på telefon, videosamtaler på nett eller ved fysisk oppmøte dersom det er mulig. Det er viktig å merke seg at tjenesten kun skal benyttes etter avtale med din leder.