Til hovedinnhold
Slik takler du stress på jobben

Slik takler du stress på jobben

Visste du at for mye stress kan føre til at du påtar deg enda flere arbeidsoppgaver? Din største stressfaktor kan være deg selv

Stående arbeidslivsstil
Foto: Johnser.se

Det er lett å glemme, men det å stresse er noe av det smarteste vi gjør. Stress er i utgangspunktet en livreddende mekanisme som hjelper oss når det er fare på ferde. Da vekkes en innlært kjemp- eller flyktreaksjon, som utløser visse stresshormoner for å gi oss mer energi til å handle. Blant annet får adrenalin hjertet til å pumpe raskere for å frakte mer oksygen til musklene, og kortisol gjør at vi skiller ut energi i form av glukose og sukker.

Stress får deg til å yte mer

Det er ikke bare i livstruende situasjoner det kan være bra å stresse. Inga Karoline Bjørge Norman er psykolog i Avonova Census. Hun mener at det kan være bra å kjenne på en viss grad av stress, også i hverdagen.

– Stress får oss til å yte litt mer i møte med utfordringer, sier Bjørge Norman. Det å kjenne på noe stress fører til at oppmerksomheten vår aktiveres, og at vi blir mer våkne. En stressfri hverdag er derfor ikke nødvendigvis et mål.

Din største stressfaktor kan faktisk være deg selv. Derfor finnes det ingen fasit verken på hva som utløser stress, eller hvordan det er best å håndtere det. – Stress er individuelt, og alle har ulik terskel for hva vi tåler, sier Bjørge Norman. Det kan handler om personlighet, tidligere livserfaringer, og hva vi står i akkurat nå.

Vi klarer heller ikke å skille mellom ytre hendelser som er skremmende, og tanker og følelser som fremkaller frykt. Vår individuelle oppfatning av verden kan derfor være både en styrke og en svakhet når det kommer til å håndtere stress på jobb. Som mennesker tolker vi hele tiden inntrykkene vi får. Dette gir også rom for feiltolkning, særlig hvis man har hatt en økt stressbelastning lenge.

Når stress blir farlig

Problemet er at vår stressmekanisme ble skapt lenge før bilene, mobiltelefonen, fredagsmøtene og den moderne tidsklemma. Selv om hverdagsstresset ikke er livstruende, reagerer kroppen vår på samme måte som da vi måtte løpe fra farlige dyr for 10.000 år siden.

– Som menneske er det veldig mange ting å håndtere i hverdagen, som kan oppleves som truende fordi det overstiger det vi kan mestre, sier Bjørge Norman. Vi kan for eksempel bli stresset ved tanken på miste jobben eller å bli syk og ikke ha nok penger til å betale regningene våre.

Det å føle at man ikke mestrer oppgavene på jobb kan stresse oss veldig. En annen gjenganger er når kravene på jobb ikke er forenlige med hjemmelivet, når sjefen og kollegaene dine vil at du skal være på jobb, mens de hjemme vil ha deg mere hjemme.

Stress over lengre tid, er derimot skadelig for oss. Fra å være en positiv reaksjon, blir det en belastning. Det er da vi begynner å kjenne på ulike stressymptomer.

En av utfordringene ved høy stressaktivering over tid, er at det kan få oss til å si ja når vi burde sagt nei. Fordi stresset gir oss følelsen av at vi ikke strekker til og ikke får gjort det vi burde, noe som igjen gir dårlig samvittighet.

Selv om det er helt ulogisk sett utenfra, kan ubehaget over å ikke strekke til bidra til at vi strekker oss enda lenger. Dermed ender vi opp med å påta oss enda flere arbeidsoppgaver, som øker stressnivåene ytterligere.

Slik håndterer du stress på en god måte

Din største stressfaktor kan faktisk være deg selv. Derfor finnes det ingen fasit verken på hva som utløser stress, eller hvordan det er best å håndtere det. – Stress er individuelt, og alle har ulik terskel for hva vi tåler, sier Bjørge Norman. Det kan handler om personlighet, tidligere livserfaringer, og hva vi står i akkurat nå. Vi klarer heller ikke å skille mellom ytre hendelser som er skremmende, og tanker og følelser som fremkaller frykt. Vår individuelle oppfatning av verden kan derfor være både en styrke og en svakhet når det kommer til å håndtere stress på jobb. Som mennesker tolker vi hele tiden inntrykkene vi får. Dette gir også rom for feiltolkning, særlig hvis man har hatt en økt stressbelastning lenge.

3 metoder for å takle stress på arbeidsplassen

- Et godt tips er derfor å være mer bevisst egne tanker, forteller Bjørge Norman. Spørsmål man kan stille seg er:

  • Hvilke tanker er det som fyker gjennom hodet mitt når jeg vurderer situasjonen?

  • Kan jeg vurdere det som skjer på en annen måte?


TIPS OG DEL ARTIKKELEN
LENKE KOPIERT

Artikkelen er godkjent av
banner background
Ruth Eva Jakobsen
Fagsjef psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Publisert
19. mai 2022
Sist oppdatert
10. oktober 2023

Referanser
  1. NHI https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/stress-og-sykdom/

  2. McManus IC, Winder BC, Gordon D. The causal links between stress and burnout in a longitudinal study of UK doctors. Lancet 2002; 359: 2089–90.

  3. https://psykologisk.no/2020/01/de-forste-tegnene-pa-at-du-er-utbrent/

  4. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/04/02/andelen-fastleger-med-jobbstress-firedoblet/


Les mer